COMUNICACIÓ CONGRÉS RIURAU

dimarts, 3 d’abril del 2012

L'alumnat de 5é del CEIP GRAÜLL adopta el riu rau d'Arnauda

El riurau
El riurau és un bé cultural i patrimonial dels valencians. És una construcció popular singular que, tot i no ser exclusiva de La Marina Alta, ha esdevingut símbol identificatiu d‟aquesta comarca. És una construcció d‟indubtable interés arquitectonic que constitueixen un legat a preservar perquè aporta referències sobre uns modes de vida, una economia, un paisatge i uns costums que mostren un passat recent i la saviesa de les persones del nostre poble
Adoptar un riurau
Inspirada en el programa “L‟escola adopta un monument” proposat per les Nacions Unides ara fa uns deu anys, i posat en pràctica en diverses escoles europees, “Adoptar un riurau” és una proposta d‟Escola Valenciana. Es tracta d‟una proposta pedagogica oberta, aplicable a qualsevol nivell d‟ensenyament, integrable en els respectius currículums, amb la finalitat de posar en valor el riurau. És parteix del fet que “adoptar un monument” significa a més de conèixer-lo o fer-lo objecte d‟estudi, rescatar-lo de l‟oblit i de la degradació, tenir-ne cura en la mesura del possible, procurar la seua conservació, difondre el seu coneixement, promoure la seua valorització...Es tracta de crear lligams intel·lectuals i afectius amb el propi patrimoni, en aquest cas el riurau, que ajuden en el respecte i l‟estima cap all~ propi i, com a conseqiiència, afavorisquen el respecte cap a tot el patrimoni de la resta de la humanitat, estiga reconegut com a tal o no.
Objectius generals d’”Adoptar un riurau”
- Conéixer, valorar i respectar el riurau com a patrimoni propi antropològic, historic, arquitectonic, cultural ... a partir del seu coneixement i valoració.
- Assolir actituds de respecte i responsabilitat cap a la necessitat de conservar el riurau, individualment i en el seu conjunt.



Objectius específic:
  •  Reconéixer la construcció “riurau”.
  •  Reconéixer diferents tipus de riuraus.
  •  Conéixer les funcions que en el seu moment van tindre els riuraus.
  •  Identificar el riurau com element del paisatge de La Marina Alta.
  •  Conéixer l‟inventari –si el hi ha- (o fer-lo) de riuraus de la localitat .
  •  Descriure les característiques del riurau que hom ha adoptat: (Exempt, formant part de la caseta, orientació, ulls a una banda, a dues, a tres o aquatre, forma dels ulls, número d‟ulls. Metres quadrats, altura, materials constructius....)
  •  Identificar l‟estat de conservació del riurau adoptat (Està rehabilitat o reconstruït? està en ús o en desús? La caseta manté totes les seues dependencies o li‟n falten ... ? etc.
  • Recopilar vocabulari, cançons, endevinalles, locucions i maneres de dir relacionades amb el riurau, amb els elements que s‟hi relacionen i amb les funcions que li van ser pròpies.
  • Realitzar propostes de conservació del riurau adoptat. Realitzar propostes de diferents funcions que actualment podria fer el riurau


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada